Windpokken? Geen Nurofen!

Vandaag in De Standaard: “windpokken minder onschuldig dan gedacht

Allé, goed om weten dat jeuk, koorts en algemene besmettelijkheid maar het topje van de ijsberg zijn. Beroertes en bacteriële infecties zwengelen de discussie weer aan om op te roepen tot een algehele vaccinatie.

Maar wat ik nergens zie is de waarschuwing die je meestal alleen in de kleine lettertjes van de bijsluiter vindt. Lees verder op www.groenepumps.be

11 gedachtes over “Windpokken? Geen Nurofen!

  1. Bieke zegt:

    Dat is idd heel ontluisterend nieuws! Mijn kind was gelukkig niet ziek van zijn windpokken, maar sommigen maken wél koorts en dan zou je idd Nurofen geven. Hoe vaak hoorde ik al van dokters: Nurofen mag je in alle omstandigheden geven, zelfs zonder koorts, probeer eerst paracetamol, maar als het niet betert, geef je maar Nurofen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Euh? Pardon?
    Ik heb hier een tweejarige lopen die tot nu toe nog geen windpokken kreeg. Ik ben dus verwittigd!

    • K.To zegt:

      onbegrijpelijk toch, het staat nochtans letterlijk in de bijsluiter. Je zou je soms toch vragen beginnen stellen als pakweg Google het beter weet dan je eigen huisarts…

  2. Inge zegt:

    Amai! Wist ik ook niet!!! Rond april heb ik er hier twee gehad, eerst de 5-jarige en daarna de 1-jarige. Ik meen mij te herinneren dat ik ze allebei Neurofen heb gegeven…

  3. Marion zegt:

    Paracetamol is altijd beter. Ik had verstaan van mijn schoonvader (dokter) dat nurofen ontstekkingsremmend-werkend is. Wat prima is als het nodig is maar als het niet nodig is wel gevolgen heeft voor de rest. Dus vooral de zin: “Eerst paracetamol en dan pas Nurofen” is belangrijk. Als het lukt met paracetamol, vooral daarbij blijven.

    • K.To zegt:

      Hoi Marion, het is inderdaad zo dat de meeste artsen aanraden om koorts te drukken met Paracetamol en pas als dat niet voldoende is, af te wisselen met Nurofen. In de meeste gevallen is dit ook zonder risico. Maar er zijn dus wel infecties (zoals windpokken) waarbij je duidelijk de afweging moet maken wàt het grootste risico inhoudt. Natuurlijk zal men bij een kindje met gevaarlijk hoge koorts waarschijnlijk opteren om toch Nurofen te geven (en goed op te volgen voor eventuele complicaties).
      Wat ik met mijn blogpost vooral wou bekomen is een bewustwording dat Nurofen toedienen niet zonder risico is en dat je dus beter eerst even met een arts overlegt voordat je zomaar Nurofen gaat toedienen omdat je kind pakweg 38,5° koorts heeft. Er zijn immers niet veel mensen (ik ben ook schuldig) die gans de bijsluiter lezen… 🙂

Geef een reactie

