Vandaag wil ik maar één ding weten: Who Made My Clothes?

#whomademyclothes is namelijk trending all over the place. En daar word ik gelukkig van. Want hoewel ik (en waarschijnlijk heel veel van jullie) het merendeel van mijn kleding koop bij de gekende grote en kleinere ketens, ben ik benieuwd in welke omstandigheden ze gemaakt zijn. Omdat goedkoop soms duur betaald wordt, maar ook duur niet gerant staat voor goede arbeidsomstandigheden en zorg voor Moeder Natuur.

De massale reacties, dag op dag twee jaar na de ramp in de kledingfabriek in Bangladesh, tonen dat wij als consument bereid zijn te betalen voor eerlijke kleding. Hopelijk hebben de ketens het begrepen en doen ze hun stinkende best om duidelijk te communiceren over hun stappen om er voor te zorgen dat diegenen die onze mooie zomerjurkjes, jumpsuits en jeans maken, er eerlijk voor betaald worden en in aangename omstandigheden kunnen werken. Dat ze hun milieu-impact verkleinen. Al dat kweken, spoelen, kleuren en bleachen spoelt nu eenmaal heel wat rommel in het water. Met alle gevolgen van dien voor de drinkwatervoorziening en de locale fauna en flora.

Heb jij je outfit nog niet binnenstebuiten gekeerd? Snel doen en delen die handel!

Geef een reactie

