Patatjespraat

Het Patatje babbelt graag. Meestal peutergebrabbel, maar voor de kenners zit er soms als iets verstaanbaars tussen.

  • “papa”: staat uiteraard voor papa, maar ook voor mama. Ik krijg het ze maar niet aangeleerd. “Nee het is mama!” en zij die dan glunderend “papaaaa!!” zegt. Alsof ze het weet. Anderhalf en al een pestkopje
  • “Bumba”: hoeft geen uitleg. Studio 100 heeft gewonnen
  • “Tuth!”: meestal wijzend naar waar het tutje ligt dat wij dan stande pede aan de prinses des huizes moeten overhandigen. “Tuth?!” wil meestal zeggen dat ze zelf geen idee heeft waar ze één van haar talloze exemplaren gelaten heeft, dus moeten wij maar zoeken Ze werkt nu al met personeel. Help.
  • “Poesj”: poes. Wordt ook gebruikt voor het konijn, de kip, de wasbeer en andere kleine beesten in haar boekjes en puzzels
  • “Paat”: paard. Geldt ook voor koeien, schapen, grote honden en olifanten
  • “Papela”: van alle andere beesten die ze nog moet leren, kiest ze niet de eenvoudige koe, maar wel de drie lettergrepige papegaai uit. Vreemd kind, heeft ze zeker niet van haar moeder.
  • “Dada”: wanneer ze het welletjes vindt. Omdat ze wil vertrekken naar de crèche bv. Als haar schoenen, jas of boekentasje binnen handbereik liggen, heeft ze die bij een “dada” gegarandeerd in haar kleine vuistjes geklemd. Of wanneer ze wil gaan slapen. Heel handig voor ons, trouwens.
  • “Tataaaa!” met wijzend peutervingertje. Naar wat ze op dat moment wil. Het eten uit mama’s bord, bijvoorbeeld. Of de mand paaseitjes op de kast. Of een boekje, of de TV (Kaatje!), of de tuin, of…

image

De beperkte woordenschat maakt ze trouwens ruimschoots goed met haar non-verbale communicatie:

Ik zit aan tafel aan mijn PC. Juffrouw komt af en trekt aan mijn broek. Opstaan, mama. Ze gaat achter me staan en duwt tegen mijn benen. Vooruit, naar het salon! Ze geeft me de afstandsbediening en wijst gebiedend naar de TV. Ik wil Kaatje zien, Kaatje! Kaatje! Kaatje! Nu! Nu! Nu!

3 gedachtes over “Patatjespraat

Geef een reactie

