Chronische Lyme: vergeet de essentie niet

Het ging recht naar mijn hart, de reportage van Panorama rond chronische Lyme. Ik dacht dat ik wel ongeveer wist wat er zou komen, want ik volg de blog van Annelies al wel een tijdje. Ik ken haar verhaal, haar afzien, haar Bas.

Maar het afzien is erger, de kritiek luider en de liefde groter dan ik kon vermoeden. Pijnlijk en schoon tegelijk.

En frustrerend. Want een discussie of we dat nu wel of niet chronische Lyme mogen noemen is zo totaal niet de essentie. Noem het voor mijn part ik-weet-niet-wat-ik-heb-maar-laat-het-stoppen aandoening. Who cares.

Ik snap dat er voorzichtig moet omgesprongen worden met antibiotica. Dat er meer onderzoek nodig is en dat dat onderzoek volgens de regels van de (genees)kunst moet gebeuren. Ik snap dat heel goed. Ik werk al meer dan een jaar lang dag in, dag uit samen met mensen die van die zaken hun levenswerk maken.

Maar laat ons de essentie niet vergeten, mensen met de diagnose ‘chronische Lyme’ zien af. Elk uur van elke dag. Ze zien zo hard af dat ik mij schaam als ik durf zagen over mijn keelpijn of een zere kop. Die mensen willen gewoon de draad van hun leven weer oppikken. Werken. Terwijl zoveel mensen oeverloos leuteren over ‘vroeger mogen stoppen’. Al die zaken die de meesten van ons zo gewoon (en zelfs saai of ambetant) vinden, zijn voor hen een verre droom.

En als er dan een behandeling is, gun ze die dan. En kijk achteraf of en waarom het gewerkt heeft.

Als ik één iets onthou uit de reportage van donderdagavond, dan is het wel dat er altijd hoop is. Hoe uitzichtloos het soms ook lijkt, er kan op elk moment een lichtje beginnen schijnen aan het einde van de tunnel.

Geef een reactie

