Soms hebt ge gewoon sjans #wijoverdrijvenniet

Al die verhalen onder de #wijoverdrijvenniet hashtag… man toch! Ik kan alleen maar concluderen dat er nog veel meer klootzakken rondlopen dan ik dacht… en dat ik veel meer sjans heb gehad dan ik dacht.

Want als ik terugkijk op mijn eigen ervaringen, zie ik alleen maar de ongegeneerde opmerkingen van wat zatte voetbalfans, claxonnerende auto’s of blikken die eens naar beneden en naar boven gaan. Niet echt fun, maar ook niks om een tirade over op te steken. Zo’n dingen glijden van mij af, echt waar. Of het moet zijn dat ik ergere dingen heel succesvol geblokkeerd heb in mijn herinneringen.

Misschien komt het wel deels doordat ik een laatbloeier was, zowel fysiek als mentaal (toch op DAT gebied). Ik moest bij mijn ma zeuren voor een bh’tje dat ik niet nodig had, om me in de kleedkamer na de turnles toch iets of wat normaal te voelen tussen al die deftige boezems (dat ik later mijn schade wel zou inhalen, kon ik toen aan die muggenbeetjes niet zien). Ik hoefde niet zo nodig te kussen en al. Ik fantaseerde er allemaal wel over, maar het boeide me eigenlijk weinig om ook “in het echt” speeksel te zitten uitwisselen met de jongens uit mijn klas.

Ik was 9, hij 8. We speelden bij hem in de tuin, het was zomer en hij had een zwembad. Of hij de mijne mocht zien, vroeg hij, dan zou hij mij “de zijne” laten zien. Ik begreep er niks van. En nog veel minder toen ik staarde naar waar zijn zwembroekje net nog zat. Zo’n klein, dik piemeltje, wat was daar nu in godsnaam interessant aan?

Ik begreep het gewoonweg niet. Misschien omdat ik mijn ouders van tijd ook wel eens in hun blootje zag in de badkamer, en dat dus allemaal niet zo raar of spannend vond. Ik was in de verste verte nog niet bezig met sex en zo’n plasser was voor mij dus vooral, sja, een plasser.

Ik heb enkele jaren model gestaan met verschillende amateurfotografen. Daar zitten best wat viespeuken tussen (je WEET dat je op zo’n sites op je hoede moet zijn), maar ik heb daar nooit slechte ervaringen in gehad. Ook al wil ik er niet aan denken wat er misschien met die lingeriefoto’s gebeurd is.

Ik heb vaak ’s nachts alleen over straat gelopen, van café naar mijn appartement. En hoewel ik wist dat ik voorzichtig moest zijn, is me nooit wat overkomen. Ik mocht in de vroege uurtjes op oudejaarsnacht door de Turkse buurt passeren. De mannen die buiten aan hun gemeenschapshuis nog een sigaartje rookten, waren de vriendelijkste van de hele avond en wensten me een gelukkig nieuwjaar. Hoezo, vrouwonvriendelijke moslims? Ik vond dat nog de veiligste buurt van heel Lier.

Maar al die getuigenissen van de voorbije dagen doen me beseffen hoe naïef ik altijd ben geweest. En erger: ze doen me beseffen in wat voor een fucked up wereld mijn dochter straks (héél straks, nog een jaar of 10) zal puberen en ongewild mannelijke aandacht zal krijgen.

Schrijnende vaststelling: het lijkt wel of je als meisje OFWEL seksueel geïntimideerd OFWEL gekleineerd wordt. Je bent ofwel Hey, Sexy, ofwel een Dik. Lelijk. Wijf. Dat is de wereld waarin onze dochters opgroeien.

Ik kan maar hopen dat de oogkleppen nu eindelijk af gaan. Dat mensen sneller zullen ingrijpen wanneer ze merken dat een meisje of vrouw (of een jongen, want laat ons niet vergeten dat dit niet exclusief iets is waar vrouwen last van hebben) lastig gevallen wordt. En dat mensen hun zonen zullen opvoeden tot respectvolle mannen. Dit gaat niet over feminisme, maar over respect voor vrouwen, respect voor medemensen.

Behandel een vrouw zoals je zou willen dat je dochter (later) behandeld wordt. Of je vrouw. Je zus, Je moeder. En luister naar hen die hun verhaal vertellen. Lach hun angst niet weg. De ene durft niet meer naar Brussel uit angst voor een terroristische aanslag, de ander durft ’s avonds niet meer de trein te nemen uit angst om aangerand te worden. Die laatste angst is veel realistischer.

Geef een reactie

