Een Beter Leven : Nozbe

Soms ontdek ik eens iets dat mijn leven wat simpeler maakt. Vaak heeft dat iets te maken met wat zo schoon “work life balance” genoemd wordt. Iets dat mij helpt om én vrouw én voltijds werkend én mama én lief én vriendin én … én … én … te zijn in 24 uur per dag. Iets wat mij tijd bespaart, mij de illusie geeft van “de controle der dingen” of mij helpt mijn gezond verstand te bewaren. En omdat het leven leuker is als ge goede dingen deelt: alstublieft, ik hoop dat ge er iets mee zijt.

Wegwijs naar een Beter Leven: installeer Nozbe op uw tablet.

Ja inderdaad, net als vorige week is mijn tip vandaag een app. Een To Do lijstjes app dan nog wel.

nozbe2

Ik kwam hem zelf op het spoor in de commentaren op een post van Kelly, die schreef over ‘hoe ze werkte’. Ik installeerde de trial en was meteen verkocht.

Alsof ik het licht gezien heb. Zo voelt het een beetje. Alsof er orde doorbreekt in de chaos die mijn hoofd is

Het principe is wreed simpel en volgt (blijkbaar) de regels van Getting Things Done, je weet wel, het goeroe-boek van gestructureerde medemensen overal ter wereld. Ik zeg “blijkbaar” want ik moet dat boek dus nog lezen. Die app is in ieder geval helemaal mijn ding en dat boek staat op mijn To Do lijst. Niet in Nozbe, maar in GoodReads. Ik zei niet dat ik alles op één plek gestructureerd had, he. Dan zou er volgens mij een kortsluiting zijn in het universum.

Nozbe, dus. Je begint in je inbox met het uittypen/als een bezetene uit uw toetsenbord knallen (schrappen wat niet past) van alles wat er in uw hoofd ronddwaalt van “dinges die ik nu/straks/ooit/misschien eens moet doen”.

nozbeVolgende stap: ge brengt alles onder in projecten. In mijn geval: “privé” en “professioneel”. Neen dat zijn er niet veel, maar wacht, er zit meer orde in mijn chaos dan die twee onnozele titels doen vermoeden.

Vervolgens: deelt ge uw taken in volgens categorieën. Zo kunt ge bepaalde taken in meer dan één categorie zetten en zit ge niet met het probleem dat ge met “projecten” kunt hebben, namelijk dat er dingen onvermijdelijk in twee vakskes tegelijk thuis horen. Pure horror is dat voor mij want dan zakt mijn systeem gelijk een pudding in mekaar. “Categorieën” dus. Die kunt ge zelf eindeloos toevoegen. Zo heb ik er bijvoorbeeld “blog”, “klusjes”, “telefoon”, “boodschappen”, “Patatje”, …

Leuke extra: als ge uw To Do intypt in uw inbox, kunt ge dankzij hashtags meteen uw project en categorieën toevoegen aan uw titel en Nozbe zet die dan automatisch goed. Dat spaart weer een hoop klik- en sleepwerk achteraf.

Volgende stap: nu kunt ge alle taken toewijzen aan een dag, eventueel met een exact tijdstip. Ge kunt instellen hoeveel tijd die taak u ongeveer gaat kosten en of het iets is dat regelmatig terugkomt. “Lakens verversen” hoef ik zo maar ene keer in te geven en zet ik gewoon op repeat. Hetzelfde voor de help-de-kuisvrouw-komt-morgen-dus-er-moet-opgeruimd-worden die elke maandagavond tevoorschijn komt.

Et voila! Nu kunt ge dag per dag bezien wat u te doen staat (of wat ge moet verslepen naar een latere dag omdat ge toch iets minder uren in de dag had dan gehoopt, ahum). En het leukste is: ge delete geen taken, nee, ge vinkt ze af. Er zijn weinig dingen waar ik zo instant happy van wordt als het afvinken van To Do lijstjes.

Kers op de taart: als ge uw categorieën goed kiest, kunt ge makkelijk bundelen. Bijvoorbeeld alles rond “telefoon” of “boodschappen”.

Slagroom op de kers op de taart: Nozbe kunt ge linken met Evernote (notities die ge als reminder zet, kunt ge zo automatisch in uw inbox van Nozbe laten verschijnen) en Sunrise (mijn agenda-app waar al onze iCalendars en Google Calendars gelinkt zijn), waar de taken dan ook op uw kalender verschijnen.

6 gedachtes over “Een Beter Leven : Nozbe

    • K.To zegt:

      bij mij is het echt de enige manier om niet constant rond te lopen met het idee “shit ik ben 253 dingen aan het vergeten”. Gewoon omdat je al die dingen niet in een agenda plant. Hier gewoon alles uittypen en dan kijken wat je bv op maandagavond wil doen, of ergens op zaterdag… en ik kan er overal aan. Want gegarandeerd heb ik openbaringen op de trein 🙂

  1. prinses op de kikkererwt zegt:

    Dankjewel hiervoor. Ik heb recent evernote geprobeerd, om mijn GTD gewoonten te digitaliseren, maar vond het helemaal niet handig. Dit wil ik even rustig bekijken en testen. Ik hoop dat dit ‘m wordt!

Geef een reactie

