Een beter leven : Mrs. Proper

Soms ontdek ik eens iets dat mijn leven wat simpeler maakt. Vaak heeft dat iets te maken met wat zo schoon “work life balance” genoemd wordt. Iets dat mij helpt om én vrouw én voltijds werkend én mama én lief én vriendin én … én … én … te zijn in 24 uur per dag. Iets wat mij tijd bespaart, mij de illusie geeft van “de controle der dingen” of mij helpt mijn gezond verstand te bewaren. En omdat het leven leuker is als ge goede dingen deelt: alstublieft, ik hoop dat ge er iets mee zijt.

Wegwijs naar een Beter Leven: schenk uzelf een Mrs. Proper.

Als het financieel kàn: niet twijfelen. Ik heb veel te lang gedacht dat het ni nodig was. Dat we dat in het weekend wel konden doen. Samen, natuurlijk. Maar in de realiteit was die afstof-stofzuig-dweil-marathon dikwijls een oorzaak van frustratie en ambras. Dan markeerde ik een paar uur op zaterdag of zondag voor de ‘Kuis van het Huis’. En dan was dat hier een gezaag en een geblaas en een ‘straks’ en ‘morgen’. En dan kwam dat er ni van. En dan deed ik dat tot den duur gewoon zelf. Vloekend op de excuses van de vent die altijd wel iets vond dat dringender was (de gazon afrijden! den buxus snoeien! zijne fiets maken!).

Toen ik zwanger was, kreeg ik ineens van Het Lief te horen dat ik nimeer mocht stofzuigen. Te belastend en al. Ja, hij ging dat dan wel doen, beloofd. Elke week? Jaja, elke week! Het schatje. Na die week begon ik te vragen. Na anderhalve week te klagen. Na twee weken te dreigen. Na drie weken deed ik het dan toch maar zelf, omdat ik het bijeengewaaide stof in de hoekskes nimeer kon aanzien.

Ik was 39 weken zwanger toen ik het huis van boven tot onder gekuist heb. Grommend, vloekend en zwetend.

Ambetant op mijn eigen lijf dat die inspanning nimeer aankon zonder elke 10 minuten een time-out te nemen. Dat lijf dat in de weg zat en mijn evenwicht gijzelde.

Dus toen Het Patatje kwam, kreeg Het Lief mij uiteindelijk toch overtuigd om via dienstencheques iemand in dienst te nemen om al die kuis te doen.

Ik wou niet. Ik kon dat toch wel zelf aan? Ik wou niet. Met wat goei afspraken hadden we toch niemand nodig? Ik wou niet. Verdomme, dan zou hij zijn goesting krijgen en nimeer hoeven te kuisen. Dan zou hij winnen.

Winnen. Het klinkt zo zielig. Ik zadelde mezelf op met een hoop frustratie en zelfbeklag omdat ik absoluut wou dat HIJ zijn deel deed. Wat hij niet deed.

Hulp aannemen leek mij een nederlaag. Een toegeven aan zijn koppigheid.

Maar achteraf is het wel het beste dat me kon gebeuren. Op drie uur tijd heeft mijn Poolse Mrs. Proper hier heel het huis van boven tot onder geurend naar den allesreiniger. De avond ervoor ruimen we gedisciplineerd alles op en de avond erna komen we thuis in een spik-en-span proper huis. Op drie uur. Dat is drie dienstencheques ofte 27 euro. Na belastingen kost ons dat feitelijk maar 18 euro.

Voor minder dan 20 euro ben ik dus conflictvrij (althans wat dat kuisen betreft) en hebben we in het weekend geen omzien naar emmers, stofzuigers en sponzen. Dàt is pas geld waard. Ik kan in die tijd de investering méér dan terugverdienen door wat te schrijven, of gewoon genieten van ons gezinneke. Want dat laatste is onbetaalbaar!

Hebben jullie iemand die helpt in het huishouden? Of is het bij jullie ook een gezever als het op klusjes aan komt?

6 gedachtes over “Een beter leven : Mrs. Proper

  1. prinses op de kikkererwt zegt:

    Heel verstandig! Ik heb daar vaak een discussie over met een vriend. Hij wil echt geen hulp met de kinderen en het huis, omdat hij vindt dat hij en zijn vrouw het zelf moeten kunnen, maar intussen gaat hun huwelijk er bijna aan onderdoor. Het is ook best arrogant te denken dat je alles kan: een carrière, een huwelijk, een kind, een huishouden, … Dus inderdaad, als het kan: koop dan hulp in!
    Ik vind trouwens een ‘kuisvrouw’ een niet zo’n aardig woord. Wat dacht je van poetshulp of werkster?

    • K.To zegt:

      het is blijkbaar des menses he, geen hulp willen aannemen. Ik vind het alleen spijtig dat ik het niet eerder gedaan heb. Strijkhulp ook trouwens!
      En je hebt gelijk wat die “kuisvrouw” betreft 🙂 Alleen is “poetshulp” of “werkster” dan weer zo raar in verhouding met het woordgebruik in de rest van de tekst 😀 kga nog nekeer peinzen op een goed alternatief! Het is in ieder geval heel aardig bedoeld want die vrouw is een life saver!

  2. gerhildemaakt zegt:

    Wij hadden ook een kuisvrouw (wegens anders al eens ambras, zeker al er volk kwam), maar nu we aan het verbouwen zijn, leek ons dat grof. Eens dat het huis hier een beetje af is (binnen een jaar of twee ofzo), willen we er terug een, gewoon om ons de stress en ambras te besparen.

Geef een reactie

