Hoe ik werk

Bedankt aan Kelly voor de ‘sneek peek‘ in haar professionele leven. En omdat ze het zo lief vraagt: ook hier een binnenpieperke:

Huidige job: IT consultant op een schitterend project in het Brusselse; copywriter
Huidige mobiele toestellen: Samsung Galaxy III, bezig aan zijn tweede leven na een ongelukkige ‘val op de smoel’ en bijhorend ‘gebroken bakkes’. Met dank aan iFixers om hem uit de dood te doen herrijzen
Huidige computer: in BXL een DELL laptop, thuis een Toshiba laptop

Zonder welke apps/tools/software kun jij niet werken en waarom?

M’n mailbox, uiteraard. En Evernote, waar ik probeer om per project een overzicht te houden van de openstaande issues en opkomende taken. Sinds enkele weken ben ik ook fan van Invision, waarmee ik heel gemakkelijk layouts kan becommentariëren zodat mijn collega’s enkele kilometers verder duidelijk weten wat ze moeten doen.

Pocket is ook zo iets nieuws waar ik instant fan van ben. Artikels en andere interessant stuff dat ik zie passeren in m’n mailbox/op blogs/op Pinterest zwier ik met één simpele klik (via de add-on in m’n browser) in m’n Pocket. Ff de tablet laten synchen en zo kan ik – lekker tijdsbesparend – bijlezen op de trein, waar er tot nader order geen WiFi is en ook het mobiel netwerk niet bepaald stabiel te noemen is. Gelezen? Dat flikkeren we de boel meteen in de digitale prullenmand. Interessant genoeg om bij te houden? Dan gaat het in mijn favorieten en wanneer ik dan weer online kan, gaat die inhoud in Evernote/Pinterest/whatever het best uitkomt.

Oh en Pinterest, waar zowel privé als professioneel een hele hoop inspiratie belandt!

Hoe ziet je bureau eruit?

Op kantoor? Als element in een zesdelig eiland. Compleet met laptop, extra scherm, een bergje papieren, een hoopje post-its, eventueel de vaste telefoon en meestal een volle/halfvolle/lege (schrappen wat niet past) kop koffie, een stekkerdoos en een wirwar aan kabels. Zonder tussenschotten.Met zicht op de al-dan-niet blauwe hemel boven Elsene, twee white boards en de snoetjes van mijn collega’s. Als die er zijn. Want soms zit ik hier ook maar naar lege bureaustoelen te staren.

Thuis? Daar wordt vaak aan couch surfing gedaan. Moet het toch ff deftig (wegens veel tipwerk of zo), dan wordt de tafel in de living ingepalmd, of zonder ik me af op ons bureau boven. Die moet ik trouwens nog eens onder handen nemen. Momenteel bestaat die uit een bureau en een mismatch aan kasten waar zowat alle administratie min-of-meer-gesorteerd ingepropt is. Het bed-op-overschot-dat-je-krijgt-als-je-met-twee-gaat-samenwonen doet dienst als ultieme loungezetel (met lekker veel kussens). Soms ga ik daar eens wat ondersteboven op hangen om de inspiratie wat makkelijker naar m’n kop te doen stromen.

Wat is je beste tijdsbesparende shortcut/lifehack?

De trein! Ondanks vertragingen. Want als ge in de auto zit (toch als ge zelf rijdt) kunt ge echt niks nuttigers doen dan levend te geraken waar ge moet zijn. Daar hebt ge dan al uw aandacht voor nodig. Maar met de trein heb ik elke dag meer dan een uur (soms nog wat extra, als de NMBS weer eens gul is) om …

– te lezen. Boeken, maar ook artikels, de krant,… op papier of via Pocket op m’n Kobo
– te plannen. Gewapend met tablet/notitieschrift/smartphone geef ik mezelf de tijd om de zaken in mijn hoofd op orde te krijgen en battle plans op te stellen
– te schrijven. Als copywriter maak ik dankbaar gebruik van de tijd én de inspiratie die zo’n ritje me geeft
– te denken. Gewoon, over praktische problemen, huis-tuin-en-keuken-schema’s, immer groeiende Pinterestborden, het avondeten..  en dat zonder het risico te lopen in alle onachtzaamheid tegen m’n voorligger op te botsen.

Wat is je favoriete to do list manager?

Ik voel het hier aan mijn water dat ik dringend eens die Getting Things Done van David Allen moet gaan lezen, want ik heb dus geen favoriet. Erger nog: elke keer ik ergens lovende commentaar hoor over het één of het ander levensreddend app’ke, dan val ik al een makkelijke bekeerling op mijn knieën en zwier ik de ganse mikmak van mijn leven in dat nieuw systeem. Vermoeiend.

Mijn ‘systeem’ bestaat uit m’n Google Calendar, die gesynched is met de iPad thuis (waar ook alle andere agenda op toekomen) en die ik via smartphone en PC dus makkelijk overal kan raadplegen en aanpassen. Daarin staat bijvoorbeeld mijn dagschema (wanneer ik op kantoor ben, wanneer ik de trein neem en dus ook weer thuis ben) en bijgevolg ook wanneer ik Het Patatje afhaal in de kribbe. Mijn en onze uitstapjes, de yoga, etc. Ik gebruik hem ook voor reminders. Betalingen checken bv, of wanneer de kuisvrouw komt en het uurtje de avond ervoor dat dan gereserveerd staat als ‘snel alle rommel in de kast verstoppen zodat ze kan afstoffen’. Ge kent dat ongetwijfeld wel als ge een kuisvrouw hebt.

Ook Evernote is hier populair. Voor boodschappenlijstjes. Voor ‘te kopen wanneer ik de volgende keer in de Ikea ben’ lijstjes. Voor To Do lijstjes van het werk. Voor notities allerhande.

Is er naast je telefoon en computer een gadget waar je niet zonder kan?

‘Niet zonder kunnen’ is een groot woord, maar mijn Kobo Arc10 tablet is toch wel mijn nieuwe loverboy in huis sinds enkele weken. Zeker nu hij tegenwoordig een mooi leren jaske aan heeft. Zalige knuffelmomenten in de zetel, ’s avonds, tot spijt van Het Lief.

In welke alledaagse bezigheid ben jij beter dan de rest? Wat is je geheim?

Euhm. Pas.

Waar luister je naar terwijl je werkt?

Hangt van m’n mood af. Soundrown vind ik een enorme ontdekking. Maar evengoed surf ik naar Youtube en verdrink ik in de stevige gitaren (meestal als ik wat pissed off ben overt een oft ander), melancholische rock of schaamteloze girlie girl muziek.

Al dan niet gewild luister ik ook vaak naar babbelende en lachende collega’s. Meestal aangenaam, maar soms moordend voor de concentratie.

Wat ben je op dit moment aan het lezen?

Kom hier dat ik u kus” van Griet op de Beeck. Dankzij de trein kom ik er eindelijk weer aan toe om te lezen, iets wat de voorbije jaren meestal verbannen werd naar vakantieperiodes. En dankzij GoodReads en mijn leesgierige vriendjes al ginder, staat er nog een hele winkel op mijn “want to read” lijst. Help! Weer een to-do-lijstje extra!

Ben je eerder een introvert of een extrovert?

Extrovert. Al zou ik soms beter mijn mond houden. Alleen besef ik dat altijd te laat.

Hoe ziet je slaaproutine eruit?

Ik ben een avondmens, wat betekent dat ik per definitie te laat in bed kruip. Hoe later ik in bed kruip, hoe vroeger Het Patatje vindt dat het tijd is voor haar ochtendfles/knuffelen/”aai mama” doen/tutjes delen/kletsen/…

Mijn slaaproutine ziet er dus vooral ‘te kort’ uit. *Geeuw*

Vul in: ik zou graag _____________ deze vraagjes laten beantwoorden.

Iedereen! Omdat ik een curieuzeneus ben, tiens. Dus kruip in uw pen toetsenbord!

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Goh, ik heb in m’n leven al massa’s goed advies gekregen, dat ik al dan niet ter harte heb genomen. Dat het leven te kort is om over onbenulligheden te piekeren, of kwaad te zijn. Dat ik in mezelf moet geloven.

Als ik er één mag geven: DURF. LEEF. LACH. Die probeer ik zelf ook wat meer te volgen.

Is er iets dat je hieraan wilt toevoegen dat ook interessant kan zijn voor je lezers?

Ik ben niet zo’n mega-gestructureerd iemand, al zou ik dat graag wat meer zijn, controlefreakje dat ik ben. Dat koppeke van mij zit nog bomvol plannen en mijn leeslijst is eindeloos gevuld met artikels en blogs allerhande die beweren om de ultieme tips & tricks te hebben om de boel ordelijker te laten verlopen zodar er wat meer rust in dat overvolle koppeke kan. Als ik nog levensverbeterend advies tegenkom, ga ik dat hier zeker toevoegen, so keep posted!

En jullie? Hoe runnen jullie de dagelijkse not-so-9-to-5-heisa?

Geef een reactie

