Dagen Zonder Vlees survivaltip: Zet je denkpatroon een hak

Zet je “wat eten we vandaag?” denkpatroon een hak

Echt, iets dat niet màg is altijd aantrekkelijker, leuker, lekkerder. Het is niet de bedoeling dat we onszelf eindeloos gaan kwellen tot Pasen, dus moet er hier het één en ander aangepakt worden.

Ik weet niet hoe het in uw huishouden zit, maar als er hier gevraagd wordt “wat eten we vandaag?” (of varianten als “waar heb je zin in qua avondeten?”) dan wordt er hier meestal geantwoord in termen van vlees of vis. Als een mens beslist om net die dingen te schrappen uit het menu, zit ge met een technisch probleem.

Zet eens een groente in de spotlight

Concrete aanpak: ik passeer langs het Torenhof voor een groentepakket. Dat heeft hier drie voordelen:

  1.  het kost me minder tijd dan te staan lanterfanten (“goh, waar heb ik zin in?”, “met wat ga ik dat klaarmaken?” …) in de groenteafdeling van de supermarkt
  2.  het kost me exact 10€
  3.  het verplicht me om ons weekmenu uit te dokteren in termen van groenten. Het is namelijk niet de bedoeling dat die groenten thuis gaan liggen beschimmelen om uiteindelijk in het compostvat te verdwijnen

Deze week zadelde ik mezelf bijgevolg op met

groentepakketje

  • 1 krop sla
  • 1kg spruiten
  • 500gr champignons
  • 2 venkels
  • 1 bos peterselie
  • 1 bot raapjes
  • 1kg ajuin

Het internet (en dan vooral Pinterest) doet de rest. Behalve koken, natuurlijk. Al zou dat een wel érg handige uitvinding zijn, een kokerellend internet.

Geef een reactie

